hi, ik ben ilja.

Een contentspecialist die het liefst samenwerkt met mensen en organisaties die de wereld een stukje beter maken, terwijl ze genieten van mooie dingen. 


Het is alweer ruim twintig jaar geleden dat ik mijn eerste factuur verstuurde na mijn eerste zzp-klus: een advertorial voor een gezichtscrème met het effect van een facelift, compleet met prikkelend gevoel zodat je zeker wist dat het werkte. Ik rekende €25,- per uur — een bedrag dat toen enorm leek, maar ze betaalden zonder protest. Ik voelde me meteen een echte copywriter toen het bedrag op mijn bankrekening verscheen. Betaald worden om te schrijven is geweldig!

Tijdens mijn studie bleef ik freelancen, en daarna werkte ik voor kleine uitgeverijen, grote internationale organisaties en alles daartussenin. Ik interviewde beginnende artiesten, liep stiekem over de grasmat van de Arena tijdens een fotoshoot en klom in de vrieskou en regen op de steigers van een houten zeilschip in aanbouw.

Het voelde als grote avonturen, totdat iemand me op een dag “Carrie Bradshaw — de polderversie” noemde. De nuchtere Westfries in mij gniffelde, maar het zette me ook aan het denken. De polder bleek toch niet helemaal bij me te passen en ik besloot naar Haarlem te verhuizen — dichter bij vrienden, lekker eten, het bos en het strand.

Mijn wereld, van “van wie ben jij er ien?”,  werd groter. Ik ontmoette mensen met een passie om de wereld een stukje beter te maken, die me lieten zien dat kleine acties grote veranderingen kunnen brengen. De feestjes voor dure parfums, exclusieve filmvoorstellingen en liefdesperikelen van beroemdheden, waren ineens niet zo spannend en belangrijk meer. Het was tijd voor iets anders. 

Terwijl de marketingmanager de directie ervan probeerde te overtuigen dat “content king is”, kreeg ik de vrijheid om verder te kijken dan alleen het schrijven van teksten. Ik ging binnen de organisatie op zoek naar verhalen en bedacht hoe we lezers hiermee konden inspireren. Zo ging ik van het schrijven over gezichtscrèmes naar het werken aan strategieën, het laten groeien van nieuwsbriefdatabases en social media kanalen, en het creëren van een sterke merkidentiteit. 

Het heeft even geduurd, en er waren wat omwegen, maar uiteindelijk heb ik alles samengebracht in werk dat ik nog steeds met veel plezier doe. En met alle continue ontwikkelingen binnen dit vak (en nu ik heb geleerd hoe het zzp-uurloon écht in elkaar steekt) verwacht ik dit werk nog jaren te blijven doen.